Friday, June 25, 2010

آب خیار شور را از داروخانه‌ها تهیه کنید

در یك تحقیق جدید پروفسور دانشگاه ایالتی نورت داكوتا، راهكاری را برای تسكین و كاهش انقباضات ماهیچه‌ای ارائه كرده است.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، ‌كوین سی میلر، استادیار سلامت،‌ تغذیه و علوم ورزشی و دارای گواهینامه مربی‌گری در دانشگاه داكوتاه در این تحقیق روی تاثیر آب خیارشور بر انقباضات عضلانی مطالعه و بررسی كرد.
در پژوهش قبلی دكتر میلر دریافت: 25 درصد از مربیان متخصص تحت آزمایش از مقادیر بسیار اندكی آب خیارشور برای كوتاه كردن طول مدت انقباضات عضله‌ای در ورزشكاران استفاده كردند با این تصور كه این خوردنی نمك و مایعات از دست رفته را جبران می‌كند.
میلر و محققان دانشگاه بریگهام یانگ گروهی از دانشجویان پسر سالم را در یك آزمایشگاه ورزشی تحت مطالعه قرار دادند. این داوطلبان در جلسات 30 دقیقه دوچرخه سواری می‌كردند تا در حد متوسط آب بدنشان از دست برود. سپس میزان انقباض ماهیچه‌ای این افراد اندازه‌گیری شد.
به گزارش روزنامه نیویورك تایمز محققان دریافتند: اگر ورزشكاران پس از تمرینات چیزی نخورند، انقباضات تا 2 ساعت و نیم ادامه می‌یابد و دوباره پس از استراحت باز می‌گردد. اما اگر مقداری آب خیارشور مصرف كنند، 45 درصد سریعتر انقباضات ماهیچه‌ای آنها بهبود پیدا می‌كند.

Thursday, June 24, 2010

با كمك هيپنوتيزم لكنت زبان فراموش مي شود

لكنت زبان از بيماري هايي است كه در پرتو شناخت درست بيماري توسط والدين و اراده آنها در شروع و ادامه درمان در بيشتر موارد به طور كامل يا نسبي درمان مي شود . البته روش هاي درماني بسيار متعدد و متنوعي براي آنها ارائه شده كه به نظر مي آيد در بين طيف گسترده انواع روان درماني ها، هيپنوتيزم درماني داراي امتيازات زير باشد:
1- در متن پيدايش و جريان خلسه هيپنوتيزمي، آرامش و درمان اضطراب و بي قراري وجود دارد، در حالي كه انواع روان درماني هاي ديگر خود مي توانند اضطراب بر انگيز باشند.
2- در تمام انواع هيپنوتيزم درماني، به افزايش اعتماد به نفس توجه مي شود كه اين دو نكته در درمان لكنت زبان بسيار مهم هستند.
3- در جريان هيپنوتيزم درماني بر خلاف راه هاي ديگر با عدم تاكيد بر روش ها و تمرين هاي تكلمي شديد، بيمار تحت تاثير فشار بيزار كننده اي قرار نمي گيرد.
4- در شرايط خلسه هيپنوتيزمي – حتي در پايان جلسه اول – بيمار خيلي بهتر از شروع جلسه صحبت مي كند. به اين ترتيب ضبط نوار صوتي در اين شرايط و باز پخش آن پس از پايان جلسه، تاثيرات بسيار زيادي بر روي روحيه بيمار و اميد او به درمان مي گذارد.
5- پس از چند جلسه درماني، مي توان به بيمار ” خود هيپنوتيزم “ را آموزش داد تا او خود در اوقات فراغت بتواند به درمان خودش كمك كند.
6- با كمك تكنيك تلقينات بعد از هيپنوتيزمي مي توان در شرايط خلسه هيپنوتيزمي به بيمار تلقين كرد كه او بعدها و در شرايط هشياري هم احساس آرامش و اعتماد به نفس خود را حفظ كرده و خيلي آرام و سليس صحبت خواهد كرد.
نحوه انجام هيپنوتيزم درماني براي درمان لكنت
در يك جلسه مقدماتي مشاوره، درمانگر ضمن آشنايي با بيمار، به او و اطرافيانش اين مطالب را مي گويد:
 - هيپنوتيزم درماني يك روش درماني غير دارويي و در متن پزشكي است و داراي اصالت علمي و قانوني است.
 - هيپنوتيزم درماني يك روش درماني پر قدرت و مطلقا بدون عارضه است.
- در طي دوره درمان – حتي از ماه اول – به تدريج آثار بهبودي در نحوه تكلم بيمار پيدا مي شود. روش هاي آرامش بخش يا ريلكس كننده در كنار تكنيك هاي افزايش دهنده اعتماد به نفس، از همان جلسه اول موجب پيشرفت در درمان مي شود.
 - در ماه اول هر هفته دو جلسه هيپنوتيزم درماني براي بيمار صورت مي گيرد و به بيمار براي ادامه درمان، خود هيپنوتيزم آموزش داده مي شود. در چند ماه بعد بيمار فقط ماهي دوبار به پزشك مراجعه مي كند و به تدريج با كمك نوار صوتي و خود هيپنوتيزم، بيمار ادامه درمان را به عهده مي گيرد.
- هيپنوتيزم درماني مانند انواع ديگر روان درماني براي رسيدن به يك نتيجه كامل و مستمر، ممكن است به جلسات درماني بيشتري نياز داشته باشد.

Wednesday, June 23, 2010

موسيقي سبب افزايش توان مغزمي‌شود

ايرنا-نتايج يك مطالعه جديد براي نخستين بار به شواهد محكمي دست يافته‌است كه نشان مي‌دهد نواختن موسيقي به ميزان قابل توجهي سبب تقويت توانايي‌هاي ذهن انسان مي‌شود و دقت و توان شنوايي انسان را براي همه انواع صدا، از جمله صداي مكالمات، افزايش مي‌دهد.


به گزارش سايت اينترنتي "لايوساينس"، "نينا كراوس" عصب شناس دانشگاه "نورث‌وسترن" و سرپرست اين مطالعه اعلام كرد: پرداختن به موسيقي سبب افزايش گستره وسيعي از توانايي‌هاي ذهني، از جمله توانايي خواندن متون، توانايي درك تغييرات جزيي در آهنگ صداي مخاطب و نيز توانايي شنيدن صداها در محيطهاي شلوغ مي‌شود. وي افزود: نتايج مطالعه جديد اهميت گنجاندن كلاس موسيقي در مدارس را اثبات مي‌كند.
در اين مطالعه "كراوس" و همكارانش از ? ???داوطلب انگليسي‌زبان كه نيمي از آنها در سنين پايين دست كم شش سال به نواختن يك ساز پرداخته بودند، درخواست كردند به تماشاي يك فيلم سينمايي بنشينند.

در خلال پخش شدن فيلم، صدايي مشابه تلفظ لغت "مي ? "mi?در زبان چيني به صورت پيوسته و با شدتي مشابه شدت صداي عادي تكلم انسانها، در محيطي كه اين افراد قرار داشتند پخش شد.

در زبان چيني آهنگ بيان كردن لغات در معناي آنها تاثير مي‌گذارد و لغات مشابه اگر با آهنگهاي متفاوت ادا شوند، معاني متفاوتي خواهند داشت.

به طور مثال لغت "مي" در زبان چيني اگر با آهنگ عادي ادا شود به معناي "چپ نگاه كردن" است، اگر با آهنگي اوج گيرنده ادا شود به معناي "گيج كردن" است و اگر با آهنگي نزولي و سپس صعودي بيان شود به معناي "برنج" خواهد بود.

محققان فعاليت مغز اين داوطلبان را در حين تماشاي فيلم ثبت كردند و متوجه شدند هرچند تمامي حواس آنها متوجه تماشاي فيلم است و صداي "مي" چه از لحاظ زبان‌شناسي و چه از لحاظ موسيقي معناي مشخصي براي آنها ندارد اما آن دسته از داوطلبان كه داراي سابقه نواختن ساز هستند به راحتي و به شكل ناخودآگاه سه نوع مختلف ادا شدن "مي" را درك مي‌كنند.

نتايج غيرمنتظره اين مطالعه نشان داد آواهاي مختلف لغت "مي" سبب تغييرات در فعاليت بخش "ساقه مغز" مي‌شود كه كنترل برخي رفتار غير ارادي بدن از جمله تنفس و ضربان قلب را بر عهده دارد.

در گذشته تصور مي‌سد پردازش موسيقي تنها به بخش "كورتكس" مغز كه فعاليتهايي نظير استدلال، تفكر و تكلم در آن كنترل مي‌شود، مربوط است اما مطالعه جديد نشان مي‌دهد "ساقه مغز" نيز در پردازش موسيقي شركت دارد.