Thursday, June 24, 2010

با كمك هيپنوتيزم لكنت زبان فراموش مي شود

لكنت زبان از بيماري هايي است كه در پرتو شناخت درست بيماري توسط والدين و اراده آنها در شروع و ادامه درمان در بيشتر موارد به طور كامل يا نسبي درمان مي شود . البته روش هاي درماني بسيار متعدد و متنوعي براي آنها ارائه شده كه به نظر مي آيد در بين طيف گسترده انواع روان درماني ها، هيپنوتيزم درماني داراي امتيازات زير باشد:
1- در متن پيدايش و جريان خلسه هيپنوتيزمي، آرامش و درمان اضطراب و بي قراري وجود دارد، در حالي كه انواع روان درماني هاي ديگر خود مي توانند اضطراب بر انگيز باشند.
2- در تمام انواع هيپنوتيزم درماني، به افزايش اعتماد به نفس توجه مي شود كه اين دو نكته در درمان لكنت زبان بسيار مهم هستند.
3- در جريان هيپنوتيزم درماني بر خلاف راه هاي ديگر با عدم تاكيد بر روش ها و تمرين هاي تكلمي شديد، بيمار تحت تاثير فشار بيزار كننده اي قرار نمي گيرد.
4- در شرايط خلسه هيپنوتيزمي – حتي در پايان جلسه اول – بيمار خيلي بهتر از شروع جلسه صحبت مي كند. به اين ترتيب ضبط نوار صوتي در اين شرايط و باز پخش آن پس از پايان جلسه، تاثيرات بسيار زيادي بر روي روحيه بيمار و اميد او به درمان مي گذارد.
5- پس از چند جلسه درماني، مي توان به بيمار ” خود هيپنوتيزم “ را آموزش داد تا او خود در اوقات فراغت بتواند به درمان خودش كمك كند.
6- با كمك تكنيك تلقينات بعد از هيپنوتيزمي مي توان در شرايط خلسه هيپنوتيزمي به بيمار تلقين كرد كه او بعدها و در شرايط هشياري هم احساس آرامش و اعتماد به نفس خود را حفظ كرده و خيلي آرام و سليس صحبت خواهد كرد.
نحوه انجام هيپنوتيزم درماني براي درمان لكنت
در يك جلسه مقدماتي مشاوره، درمانگر ضمن آشنايي با بيمار، به او و اطرافيانش اين مطالب را مي گويد:
 - هيپنوتيزم درماني يك روش درماني غير دارويي و در متن پزشكي است و داراي اصالت علمي و قانوني است.
 - هيپنوتيزم درماني يك روش درماني پر قدرت و مطلقا بدون عارضه است.
- در طي دوره درمان – حتي از ماه اول – به تدريج آثار بهبودي در نحوه تكلم بيمار پيدا مي شود. روش هاي آرامش بخش يا ريلكس كننده در كنار تكنيك هاي افزايش دهنده اعتماد به نفس، از همان جلسه اول موجب پيشرفت در درمان مي شود.
 - در ماه اول هر هفته دو جلسه هيپنوتيزم درماني براي بيمار صورت مي گيرد و به بيمار براي ادامه درمان، خود هيپنوتيزم آموزش داده مي شود. در چند ماه بعد بيمار فقط ماهي دوبار به پزشك مراجعه مي كند و به تدريج با كمك نوار صوتي و خود هيپنوتيزم، بيمار ادامه درمان را به عهده مي گيرد.
- هيپنوتيزم درماني مانند انواع ديگر روان درماني براي رسيدن به يك نتيجه كامل و مستمر، ممكن است به جلسات درماني بيشتري نياز داشته باشد.

No comments:

Post a Comment